Hozzávalók:50 dkg laskagomba, 4 ág friss zsályalevél, 1 citrom, 2 ek. olaj, só, őrölt fehér bors, 12,5 dkg liszt, 1,5 dkg élesztő,...

Táplálkozásunk egyik legfontosabb részét a szénhidrátok teszik ki. Az egészséges táplálkozásban jó, ha magas rosttartalmú, lassan...

Cikkek

Gyógyító növények, flavonoidok
Egészség  |  Forrás: Egyed Gabriella, dietetikus  |  2012.09.05 12:09
Cimkék: novények, flavonoidok

A növényi táplálékok egészségvédő hatása közismert. Ez nemcsak a vitamin- és ásványi anyag tartalmának köszönhető, hanem más növényi hatóanyagokat is tartalmaznak.

Csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedéseket is
Ezeket a hatóanyagokat a vitaminokkal egyidőben kezdték el kutatni. 1936-ban Szentgyörgyi Albert és munkatársai citrusfélékből mutattak ki két flavonoidot, amelyek csökkentik a kapillárisok törékenységét, permeabilitását, ezért P-vitaminnak nevezték el azokat. Később már különállóan a flavonoidok csoportjába sorolták be ezeket a hatóanyagokat. A flavonoidok alapszerkezete hasonló, azonban számos variációjuk létezik. Kizárólag növényi élelmi anyagokban találhatók. Napjainkban mintegy 4000 féle flavonoidot ismerünk. Ezek a vegyületek akkor váltak érdekessé, amikor az egészségre gyakorolt hatásukat kezdték el vizsgálni. Bebizonyosodott, hogy a flavonoidok daganatmegelőző, gyulladáscsökkentő, valamint szív- és érrendszert védő hatással rendelkeznek. Korábban 7 országban (Horvát-, Finn-, Görög-, Olaszország, Japán, Szerbia, Hollandia) végzett 25 éves követéses vizsgálat eredményei alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a flavonoidokat a legnagyobb mennyiségben fogyasztóknál 50%-kal kisebb volt a szív- és érrendszeri betegségekből származó halálesetek száma.

Jótékony hatással vannak egészségünkre
A flavonoidok számos jótékony hatással rendelkeznek. Hatástalanítják a szervezetbe kerülő vagy az ott keletkezett egészségkárosító szabad gyököket. Szabad gyökök létrejöhetnek a szervezetet ért ultraibolyasugárzás, radioaktív sugárzás, légszennyező anyagok hatására, valamint a dohányfüst belégzése, a füstölt és olajban sült (égett) élelelmiszerek fogyasztása során. A szabadgyökök hatástalanításán kívül a flavonoidok képesek a daganatos betegségek kialakulása során működő enzimek gátlására is, valamint a rákos sejtek növekedésének, szaporodásának visszaszorítására. A szív- és érrendszeri betegségek védelmében az érelmeszesedés ellen hatnak, illetve egyes flavonoidok megakadályozzák a vérrögképződést is. Mindezek mellett az allergia, gyulladás csökkentésében, baktériumok, vírusok elleni védelemben is szerepet játszanak.

Napjainkban mintegy 4000 féle flavonoidot ismerünk. Ezek a vegyületek akkor váltak érdekessé, amikor az egészségre gyakorolt hatásukat kezdték el vizsgálni. Bebizonyosodott, hogy a flavonoidok daganatmegelőző, gyulladáscsökkentő, valamint szív- és érrendszert védő hatással rendelkeznek.

Táplálék-kiegészítők helyett
Az öt leggyakrabban előforduló flavonoid előfordulását vizsgálta egy magyar kutatócsoport. Vizsgálataik alapján a zöldségek közül a brokkoli, karalábé, fehér- és vöröskáposzta, lilahagyma, paprika, fodros saláta, spenót, zellergyökér és -levél, fehérrépa és a torma, a gyümölcsök közül pedig az alma, körte, görögdinnye, sárgadinnye, szilva, sárgabarack, meggy, eper és a dió tartalmazza ezeket a növényi hatóanyagokat. A felsorolás nem teljeskörű, egyes források szerint flavonoidokat tartalmaz még a kelbimbó, zöldbab, burgonya, árpa, vörösbab, csicseriborsó, fekete ribizli, narancs, szőlő és a vegyes virágméz is. Az ételkészítés, illetve a zöldségek, gyümölcsök feldolgozása a flavonoid-tartalmat befolyásolja. Hámozás, erős hőkezelés hatására a flavonoid-tartalom jelentősen csökkenhet. Ezek a kutatások azt bizonyítják, hogy a zöldségek, gyümölcsök nemcsak táplálóak, hanem egészségvédő, gyógyító hatással is rendelkeznek. Jó, ha naponta legalább 40-50 dkg gyümölcsöt és zöldségfélét tudunk elfogyasztani, mert így nemcsak a szükséges vitaminokhoz juthatunk hozzá, hanem az egészségvédő anyagokhoz, a flavonoidokhoz is. A gyümölcs- és zöldségfogyasztásból származó előnyöket pedig nem pótolja egyetlen táplálék-kiegészítő szedése sem.


Egyed Gabriella, dietetikus

 
Minden jog fenntartva. Boldog Élet - családi életmódmagazin 2009-2019, Az oldalt készítette kreativonline.hu