Hozzávalók:50 dkg laskagomba, 4 ág friss zsályalevél, 1 citrom, 2 ek. olaj, só, őrölt fehér bors, 12,5 dkg liszt, 1,5 dkg élesztő,...

Táplálkozásunk egyik legfontosabb részét a szénhidrátok teszik ki. Az egészséges táplálkozásban jó, ha magas rosttartalmú, lassan...

Cikkek

A gyermek étvágya
Egészség  |  Forrás:   |  2012.08.29 22:29
Cimkék: gyermek, étvágy, éhség, táplálék

Az életfolyamatok alatt a szervezet által elhasznált anyagokat újakkal kell pótolni. Ha egészséges az ember, akkor ez zavartalanul megy végbe. Ha azonban az elhasznált anyagok pótlása rendetlenül vagy fogyatékosan történik, az emberi test szöveteinek és szerveinek együttes működésében zavar támad.

Hogy mikor szükséges a pótlás, arra az éhség érzete figyelmeztet bennünket. Ez a figyelmeztetés nem csak arra vonatkozik, hogy a felhasznált anyag helyett újat termeljünk, hanem arra is, hogy – főleg fiataloknál – a szövetek, illetőleg a sejtek számát szaporítsuk is. Ez a magyarázata annak, hogy a fejlődésben lévő szervezetnek aránylag több tápláló anyagra van szüksége, mint a teljesen kifejlődött egyénnek. Ha nagyobb testi munkát végzünk, akkor is több táplálékra van szükségünk a felhasznált anyagok pótlása végett, mint a kevés munka mellett.

Kétségtelen, hogy jóval többet eszünk, mint amennyire a szervezetünk épségben tartása és munkabírásunk biztosítása céljából szükségünk volna, de ne feledjük, hogy táplálékunknak nem a teljes mennyisége szívódik fel, hanem bizonyos része felhasználatlanul távozik a szervezetből. Az ínycsiklandozó, kedves ételeinkből néha többet is eszünk, mint amennyi az éhségünk csillapítására szükséges. Ha tehát többet is eszünk a szükségesnél, mégis figyeljünk arra, hogy gyomrunkat túl ne terheljük, és ne rójunk rá olyan nehéz feladatot, amellyel alig tud megküzdeni.

A gyermeket, hogy emésztésében zavar ne álljon be, rendre szoktatni kell. Pontos időközökben kell neki enni adni, már a csecsemőkortól fogva, és e tekintetben tartózkodjunk mindenféle elnézéstől. Később vigyázzunk hogy a gyermek mindig jókedvűen és jó étvággyal üljön az asztalhoz. Fűszeres, borsos, paprikás és nagyon savanyú ételeket ne adjunk neki: a gyermek ép ízlése idegenkedik tőle, ha rá nem szoktatjuk. Kávétól, teától jobb, ha tartózkodik. A szeszesital, úgyszólván a „mákfőzet” vagy más, mesterséges nyugtató, altatószer a gyermeki szervezetre nézve veszedelmes méreg. Szerettessük meg gyermekeinkkel a főzeléket, gyümölcsöt, tejterméket, a barna kenyeret. A gyermek szervezetének szüksége van fehérjékre, de annak nem kell okvetlenül állati fehérjének lennie.

A gyermekek nagyon szeretik az édességet, a nyalánkságot, a cukrot. Főleg ez utóbbit ne tiltsuk el tőlük, mert a cukor fontos táplálószer, csak arra ügyeljünk, hogy csupán a rendes étkezési időben egyék azt is, és ne annyit, hogy a gyomrukat elrontsák. Ne egyenek időn kívül, ne torkoskodjanak, hogy a rendes étkezési időben étvágy nélkül üljenek asztalhoz.

A rendre szoktatás minden tekintetben fontos kelléke a gyermek egészséges fejlődésének. Ha azt akarjuk, hogy gyermekeink egészségesek maradjanak, szépek, frissek, jókedvűek és virulók legyenek, derék, munkabíró emberek váljanak belőlük, táplálkozásuk és egész étrendjük tekintetében kicsi koruktól kezdve a legnagyobb rendre és mértékletességre kell szoktassuk őket.

 

Szigeti László

 
Minden jog fenntartva. Boldog Élet - családi életmódmagazin 2009-2019, Az oldalt készítette kreativonline.hu